Hvorfor virker din kur ikke?

kvinde på kur med bar mave og et målebånd rundt om livet på hvid baggrund

Hvorfor alle går på kur, hvorfor det ikke hjælper og 5 gode råd, der gør din næste kur succesfuld

Hver 3. dansker vil gå på kur i det nye år, og mere end 95% af dem vil give op – men hvorfor går vi så overhovedet på kur?

Er vi blevet en quick-fix generation, der regner med, at sundhed og den gode energi klares med en hurtig kur. En vitaminpille, en kortvarig slankekur og besøg i et fitnesscenter de første 2 uger af januar, og sådan…….; problemerne er løst, og vi har skabt vedvarende sundhed for os selv.

Eller giver vi op, fordi sundheden portrætteres som et billede (helst instagramvenlig) af sundhed værende lig med yoga en time hver morgen, en 100% økologisk livsstil og et konsekvent nej til alle søde sager – altid og resten af livet – og hvis vi ikke efterlever det ideal hver dag, så kan vi lige så godt give op?

Vi går på kur som aldrig før, men alt tyder på, at det ikke hjælper. Der bliver flere og flere overvægtige, antallet af livsstilssygdomme fortsætter opad; alligevel gennemfører vi ikke de kure, vi påbegynder.

Hurtig succes (quick fix) – ja, tak! Mange kure lover store resultater på kort tid og endda med en minimal indsats. Det er tillokkende. Vi vil gerne tro på, at vi hurtigt kan tabe os de ønskede kilo og opnå den krop, vi stræber efter. Det er netop en af hovedårsagerne til kurenes popularitet – vi vil så gerne tro på dem.  

Men sådan fungerer det ikke En kur defineres ofte som en afgrænset periode. En periode, hvor du efterlever en række ændringer, som du måske egentlig ikke har lyst til. Men du kæmper dig igennem tiden på kur for at opnå de ønskede forandringer. Når din kur så er slut, kan du ånde lettet op og vende tilbage til ”dit normale liv” i håbet om, at de resultater, du har opnået under kuren, er vedvarende… Men nej, sådan fungerer hverken din krop eller fysikkens love – desværre! Vi bliver skuffede og står tilbage efter endnu en kur, som kun skabte et kortvarigt resultat.

Det stopper ikke… Jævnfør Den Danske Ordbog betyder ’KUR’; ”en metode eller række foranstaltninger til behandling eller forebyggelse af sygdom eller andre problemer, der vedrører kroppen” Læg mærke til at definitionen ikke siger noget om en begrænset periode, der er altså tale om ”foranstaltninger” på ubestemt tid eller med andre ord, vedvarende ændringer, der skal integreres i dit liv og forblive en del af dit liv. Altså blivende forandringer og ikke et ’Quick fix’. Derfor handler det om at finde balancen.

En kur der dur Betyder det, at vi så skal droppe alle kure og kun foretage de ændringer, vi kan og vil holde resten af livet? Nej, men vi skal ændre vores tilgang til ’KUR’ og sund livsstil. 


 5 råd der gør din næste kur succesfuld

1. En kur er ikke en kur Drop tanken om at en kur er noget kortvarigt, men tænk i stedet for på vedvarende ændringer, du kan implementere i dit liv – og fastholde.

2. Brug en kur som motivation og kickstart Succes og resultater skaber motivation. Derfor kan en periode med øget indsats fungere som en glimrende kickstart for vedvarende livsstilsændringer. Ved hurtigt at opnå succes og resultater beviser vi over for os selv, at vi kan, og det giver motivation til mere. Gennemfør gerne en kur (ekstra indsats) jævnligt og husk, at der er mange muligheder – ingen kaffe i en uge, en kortere faste (1-2 dage), gå tidligt i seng 5 dage i træk, drik 2 liter frisk vand hver dag eller prøv at meditere 10min hver aften.3. Er din motivation større end summen af dine fravalg? Dette er helt afgørende for, om du opnår succes samt bestemmende for, hvor gode resultater du oplever. Opfat motivation, som dit brændstof og viljestyrke. Jo mere motiveret du er, jo mere kan du udrette. Vær bevidst om at din motivation skal være større end summen af hver af de ændringer, du vil implementere i din nye livsstil. Vi overvurderer nemt vores motivation, mens vi samtidig undervurderer summen af de forandringer, vi har sat os for. Dette er en dårlig cocktail. Det virker nemt ikke at spise slik én dag, gå i seng inden kl. 22 i aften eller at løbe én tur i morgen. Men overvej så summen af at holde sig fra slik og gå i seng inden 22, hver dag i et helt år og samtidig løbe 3 gange om ugen. Pludselig er summen af de forandringer, vi har sat os for væsentlig større, end vi først antog – det kræver, at du virkelig er motiveret.En af mine helte, Rich Roll, beskriver i sin bestseller Finding Ultra, hvordan han natten til sin 40 års fødselsdag næsten kollapsede op af sit hjems 6 trin fra stue til soveværelse. Han ser på sine sovende børn og ser på sig selv i spejlet. Han VIL være der for sine børn i fremtiden, og i det øjeblik beslutter han sig for at ændre sit liv fra overvægtig sofakartoffel til noget bedre. Det er en motivation større end summen af mange forandringer, og Rich Roll brugte denne motivation til at transformere sig selv til plantebaseret ultraatlet og den far, han drømte om at være.Hvilken motivation er brændstoffet til at opnå dine drømme?4. Vær realistisk og sæt mål Motivation er afgørende for at opnå vedvarende resultater, og succes skaber motivation. Så det handler om at være realistisk og sætte dig mål, som du kan opnå. Sæt dig derfor realistiske mål og brug succesen ved at nå dine mål, som motivation til nye og mere ambitiøse mål.5. MOO – Mennesker Omkring Os Find inspiration og støtte. Som en anden af mine helte, Chris McDonald, siger; når vi skal opnå PU – personlig udvikling, i dette tilfælde livsstilsændringer, så handler det om MOO – Mennesker Omkring Os. De rette mennesker omkring os giver go´ energi, inspirerer og bakker op, og så skaber vi motivation og commitment, både over for dem og over for os selv.

Artikel af: Kristian Midtgaard – Plantebaseret far, træningstosse og entreprenør Tak og kredit til:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *