Faste – dit springbræt til et sundere liv

Faste

Det har lige været Fastelavn og det er derfor oplagt at skrive lidt om faste. Fastelavnsfesten er ifølge gammel tro, festen før fastetiden begynder. Faste er helt normalt og har været en naturlig del af vores historie og hverdag i årtusinder og har haft mange forskellige årsager/formål igennem tiden, her iblandt: religion, slankekure, livsstilsomlægning, minimering af risikoen for livsstilssygdomme og en sympatisk gestus til de mennesker, som ikke har råd til mad.

Der er fortsat mange gode grunde til at faste med jævne mellemrum og der findes et hav af forskellige måder at gøre det på.

Man kan faste i alt fra timer til dage – faktisk siges det,at når man har fastet i 16 timer, vil kroppen allerede ramme ”fastetilstanden” og at man på relativt kort tid kan høste de gode effekter, af at give kroppen og tarmsystemet ro fra indtaget af mad. Udover de fysiske goder, som du kan høste ved at faste, er der også en lang række mentale effekter, som kan bidrage til at motivere dig til at ændre dine vaner og få en sundere livsstil. Du kan med stor succes nulstille dine cravings under en faste og gøre det nemmere at implementere en sundere livsstil efterfølgende.


Hvad er faste?

At faste betyder at du ikke indtager fast føde i en periode. Du giver tarmsystemet og hele din krop en pause fra at bearbejde alt den mad, du normalt vil indtage.
Du kan (og bør) indtage en masse væske under en faste, men for at få kroppen til at høste de gavnlige effekter af fastetilstanden, må denne væske ikke indeholde fibre, da disse giver tarmsystemet aktivitet og afbryder fastetilstanden.


Effekter af faste – både fysiske og mentale

De mentale effekter – og motivationen til en sundere livsstil.

Hvis du eksempelvis er vant til at spise meget sukker, store mængder mad eller drikke meget kaffe, kan du have god gavn af en pause fra disse cravings eller ”afhængigheder” – om man vil.

Du forestiller dig måske, at når du har gennemført en 3 dages Slowjuice faste, at du virkelig får lyst til at ”gå til fadet” igen, men pudsigt nok, er det sjældent, hvad du vil opleve. De fleste føler sig fyldt med go’ energi og er meget motiveret til at holde den sunde livsstil og implementere endnu flere gode vaner i deres hverdag.
3 dage uden mad, uden kaffe og uden sukker kan sætter tankerne i gang hos de fleste og lader dig måske reflektere lidt over din livsstil.
Hvad fylder jeg egentlig min krop med til hverdag?
Spiser jeg mere end min krop reelt har brug for?
Spiser jeg fødevare, som min krop egentlig ikke har gavn af?
Når jeg nu ikke har spist/drukket søde sager i 3 dage, kan jeg måske mindske indtaget fremover?

De fysiske effekter.

  • Når man faster og dermed ikke tilføre kroppen energi (brændstof), begynder den at tære på dine depoter og i første omgang bruger den primært dine fedtdepoterne som energikilde, hvilket vil medføre en reducering af din kropsvægt (vægttab).
  • Du får mere energi og bedre fornemmelse af sult/mæthed
  • Du forsinker ældningsprocessen/livsforlængende (ny forskning viser også at der er en genetisk kobling mellem regelmæssig faste og et langt liv(*1*2))
  • Positiv effekt på din insulinfølsomhed, så du har nemmere ved at regulere dit blodsukker.
  • Du giver fordøjelsessystemet en pause.
  • Du mærker din krop.
  • Du får en reel fornemmelse af sult og bliver bedre til at lytte til din krop.
  • Du nulstiller dit (ofte indgroede) spisemønster.
  • Regulering af for højt blodtryk. Mange oplever at få et lavere blodtryk, når de faster. Dette skyldes sandsynligvis ikke selve fastetilstanden, men det faktum, at dit saltindtag reduceres under fasten (*3).

Bliver jeg ikke sulten når jeg faster?

Jo, du vil helt sikker opleve sult i større eller mindre grad, når du faster over f.eks. 3 dage – men mange vil blive overrasket over, hvor lidt sult de egentlig føler under en faste. Grunden til dette er, at du i en fastetilstand producere og bruger større mængder af adrenalin og væksthormoner (som er appetithæmmende) til at frigøre fedt fra depoterne i kroppen, hvilket er dét kroppen bruger som brændstof under din faste.

Slowjuice og faste

En Slowjuice kur er en faste på 1, 2 eller 3 dage, hvor du forkæler din krop med en masse vitaminer samtidig. Vores friskpressede Slowjuice er koldpresset, hvilket vil sige, at vi på den mest skånsomme måde presser al saften ud af grøntsagerne og dermed bevare flest mulige af de gode næringsstoffer. En koldpresset Slowjuice indeholder ikke fibre, hvorfor kroppen kommer i en fastetilstand i dagene for fasten. Derfor har vi fravalgt smoothies, supper mm. i vores Slowjuice kur – simpelthen for at høste de bedste effekter fra fastetilstanden.

Win-Win.

Det vil altså sige, at du kan høste alle de gavnlige effekter fra kroppens fastetilstand, samtidig med at du fylder din krop med en masse lækre vitaminer, mineraler og antioxidanter.

Vi ”holder dig i hånden” igennem hele din Slowjuice kur og inspirerer dig til at fortsætte din sunde livsstil efterfølgende. Forkæl din krop og oplev en Slowjuice kur, læs mere her

(1)https://www.nature.com/articles/nature20789
(2)https://videnskab.dk/krop-sundhed/genetisk-kobling-spis-mindre-og-lev-laengere
(3)https://www.lifehack.org/articles/lifestyle/10-benefits-of-fasting-that-will-surprise-you.html

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *